HABER MERKEZİ
Eğitim-İş Sendikası Kırklareli İl Başkanlığı’nın düzenlediği Ünlü şair, müzisyen ve hiciv ustası Neyzen Tevfik’in hayatını konu alan “Neyzen” adlı tiyatro oyunu Samsun Sanat Tiyatrosu tarafından sahnelendi. 12 Nisan 2013 Cuma gecesi saat 20.30’da Rektörlük Kültür Merkezi’nde sergilenen oyuna ilgi büyük oldu.
Oyunu Eğitim-İş Kırklareli İl Başkanı Hayri Girgin, Sendika Yönetim Kurulu Üyeleri, sendika üyeleri ve vatandaşlar beğeni ile izlediler.
Samsun Sanat Tiyatrosu oyuncuları tarafından sahnelenen oyunda, Neyzen Tevfik’in gençliğinden yaşamının sonuna kadar olan süreç ele alınıyor. Yönetmenliğini Mehmet Esatoğlu’nun üstlendiği oyunda Neyzen Tevfik rolünü Uğur Taşkın oynuyor. Tuncer Cücenoğlu’nun kaleme aldığı eserin müzikleri Nedim Yıldız, koreografi İhsan Belginer tarafından hazırlanan oyunda; Kenan Güler, Cüneyt Gürbüz, Eyüp Gülmez, İhsan Çepni, Dilber Çilem Güngör, İdil Aysel Direk, Tuğçe Ergen rol aldı.
* Neyzen Tevfik kimdir?
24 Mart 1879'da Bodrum'da doğdu, 28 Ocak 1953 'de İstanbul'da öldü. Babasının görevi nedeniyle bulunduğu Urla kasabasında amatör bir neyzenden nota ve usul bilgileri öğrenerek başladığı ney çalışmalarını kendi kendine ilerletti. İzmir İdadisi'ne girdiyse de sara hastası olduğu için bitirmeden ayrıldı. Bu arada gene kendi çabalarıyla Arapça, Farsça, Fransızca öğrendi, geçimini çeviri yaparak kazandı. İzmir Mevlevihanesi' ne girdi. Daha sonra İstanbul'a yerleşerek Galata ve Kasımpaşa Mevlevihanelerine devam etti. 1902'de Bektaşi tarikatından nasip alarak Bektaşi dervişi oldu. Bir yandan da şiirle ilgileniyordu. Şair Eşref'le ve Mehmet Akif'le tanıştı ve şiir konusunda her ikisinden de etkilendi. 1908'den sonra siyasi baskılardan dolayı bir süre Mısır'da bulundu 1913'te İstanbul'a geri döndü. Neyzen Tevfik genellikle toplum kurallarına uymadan yaşamını sürdürmüştür. Sazını bir geçim kapısı haline getirmemek için direnmiş, yalnızca içinden geldiği zaman ney üflemiştir. Neydeki ustalığı; iyi üflemesi, belirli müzik kurallarının dışına çıkarak, ama hep duyarak çalar ve dinleyenleri etkilerdi. Kendi açıklamasına göre yüze yakın plak doldurmuştur. Neyzenliğinin yanı sıra adını yergi ve taşlamaları ile de duyurmuştur. Kimi eleştirmenlere göre bu türün Nef'î ve Eşref'ten sonra üçüncü önemli temsilcisi sayılır. Yergilerini genellikle siyasal ve dinsel baskıya, çıkarcılığa yöneltmiş, toplumdaki tüm haksızlıkları çekinmeden dile getirmiştir. Başlıca Yapıtları; Şiir Kitabı: Hiç, 1919; Azab-ı Mukaddes, 1949. Beste: Nihavent Saz Semaisi; Şehnazbuselik Saz Semaisi; Taksimler, taş plak. (Savaş Eskici)